Palle Berthelsen (1991)

Medlem fra Avarta's tidligste år og ungdomsleder i knap 20 år.

Artikel fra Avarta Bladet, april 1992

Avarta’s tredje æresmedlem

Palle Berthelsen har været med hele vejen og er slet ikke færdig med Avarta

Palle Berthelsen!? Hvem er det???

Det spørgsmål er vist aldrig blevet stillet i Boldklubben Avarta.

Fra mindste miniput til ældste oldboys er Palle kendt for sine store berøringsflade og kæmpe arbejdsindsats for Avarta, og alle de folk, der har noget med klubben at gøre.

Palle har nemlig i næsten 20 år været ungdomsleder og i yderligere en halv snes år fungeret som leder på andre planer.

Hans medlemskab går helt tilbage til dengang Avarta hed Rødovrevejens Boldklub.

For godt et år siden trådte han af som ungdomsleder, og på generalforsamlingen i december 1991, blev han som den 3. udnævnt til æresmedlem i Avarta. De to andre er begge medstiftere af klubben, nemlig Berthil Nielsen og Ole Jensen.

Årsagen

”En omstrukturering af bestyrelsen, hvor senior- og ungdomslederen ikke fik sæde, var den væsentligste årsag til at jeg forlod posten”, siger Palle, ”men 20 år som ungdomsleder og en blodprop i hjertet på grund af arbejdspres, både i Avarta og i det private, talte også med.”

Palle har dog stadig mange arbejdsopgaver.

”Jeg er næstformand i FIR”, fortsætter Palle. ”Desuden sidder jeg i Idrætsrådet, som bl.a. tager stilling til fordeling af økonomiske midler, fordeling af haltimer, og alle store sportslige sager går gennem rådet inden de ender i kommunalbestyrelsen.”

Palle har også en finger med i en lang række arrangementer. Der kommer besøg fra den tidligere østtyske by Halle, der gæster med et oldboys hold i slutningen af maj.

Den 10. juni kommer der et hold svenskere fra Täby, og den 10. maj skal der afholdes et mini-loppemarked. Der er også nedsat et udvalg der skal tilrettelægge jubilæet i 1993, og her har Palle også sæde.

Desuden skulle det være ganske vist, at det store landsstævne i 1993 bliver afholdt i Espelunden.

”Vi havde generalprøve sidste år på det lidt mindre stævne, men i ’93 kommer håndbolden og muligvis andre idrætsgrene med, så der bliver nok at tage fat på”, siger Palle.

Rejseaktiviteter

Meget symptomatisk har Palle meget med rejsearrangementer at gøre.

”Det er en aktivitet, som vi lagde meget vægt på i min tid som ungdomsleder”, siger Palle”, ”og det er forhåbentlig noget, der bliver bibeholdt og udbygget i fremtiden, som et led i trivslen i klubben.”

”Personligt har de mange fodboldrejser givet mange kontakter og gode venner rundt om i Europa, og bl.a. en af dem har istandsat besøger fra Halle.”

Spillerløn

I sin tid, da betaling af spillerne blev indført, var Palle en stor modstander af dette.

”Sponsorunderlaget er ikke stort nok i Danmark”, mener Palle. ”Enkelte klubber kan måske klare sig, men de fleste klubber kører på pumperne.”

”Det betyder så, at mange spillere flakker fra klub til klub for at få nogle kroner mere.”

”Vi mærker det også i Avarta, hvor det kan være lidt mærkeligt at se 1. holdet med de mange nye spillere, som man kun kender, hvis man har sin daglige gang i klubben.”

”I Avarta laver ledelsen et kæmpe stykke arbejde for at få økonomien til at hænge sammen.”

”Det er næppe penge vi skal tilbyde spillerne, så mon ikke vores fremtidige rolle ligger lidt under eliten i dansk fodbold, evt. som en slags talentudklækningsfabrik?”

Megen hæder

Palle’s store arbejde i Avarta, har indbragt ham mange hædersbevisninger.

Han har modtaget Faxe’s lederlegat. Han har fået SBU’s æresnål, blevet æresmedlem i den norske venskabsklub Fjellhammer, fået idrætsprisen i Rødovre, og er altså nu blevet æresmedlem i Avarta.

Heldigvis slutter Palle’s arbejde i og for Avarta ikke med denne hæder, så der er formentlig mange, der kan gøre brug af hans store viden og erfaring inden for idrættens verden.